TÚLSÚLY



Ha az ember mindennap több kalóriát visz be a szervezetébe, mint amennyit felhasznál, a többletet a zsírszövetek elraktározzák. Már attól is több kilóval nőhet a testtömeg egy év alatt, ha naponta csak száz kalóriával fogyasztunk többet! Hogy mekkora a szervezet energiaszükséglete, az számos tényezőtől függ. Többek között attól, hogyan működik a szervezet (mennyire aktív az anyagcsere), illetve hogy eleget mozgunk, sportolunk-e. A legtöbbször kizárólag diétával próbáljuk csökkenteni a testsúlyunkat. ez azt eredményezi, hogy lassul az anyagcsere, a szervezetnek nyugalmi állapotban kevesebb energiára lesz szüksége. A diéta befejeztével azonban, ahogy az ember visszatér a régi táplálkozási szokásaihoz, rögtön visszaszedi a leadott súlyt. A túlsúly azonban betegségekhez vezethet, például pajzsmirigy-alulműködéshez, illetve felboríthatja azon hormonok működését, amelyek hatással vannak az étvágyra (leptin, inzulin, grelin), valamint a hormontartalmú készítményekét és a kortizont tartalmazó gyógyszerekét is. Attól is hízunk, hogy az évek múlásával lassul az anyagcsere. A természetgyógyászat számos, a fogyást elősegítő módszert kínál.

FÜLAKUPUNKTÚRA
A túlsúly ellen különböző módszerekkel küzdhetünk. Hatásos lehet az úgynevezett "szenvedélypontok" megszúrása. Ez segít, hogy az ember lemondjon bizonyos ételekről, és csökkenti az étvágyat. Az akupunktúra azonban nem helyettesíti a táplálkozási szokások megváltoztatását, és ahhoz, hogy működjön, valóban akarni kell a fogyást, és hinni kell abban, hogy sikerül.


Amit tehetünk: Ahhoz, hogy az ember lefogyjon, meg kell érteni, hogyan működik a szervezet. Elengedhetetlen az egyensúly aközött, amit beviszünk a szervezetbe és aközött, amit elégetünk. Aki le akar fogyni, annak csökkentenie kell a napi kalóriabevitelt, és szervezetének megfelelő mennyiségű mozgásra van szüksége.

Rostban gazdag ételek
A gyomor csak akkor jelez jóllakottságot, ha egy bizonyos szintig tele van. A ballasztanyagok (például a rostok) az ételek olyan összetevői, amelyek a gyomorban megduzzadnak, és így kitöltik, de nem juttatnak túl sok kalóriát a szervezetbe. Az általuk okozott teltségézet sokáig tart, és élénkítik az emésztést. Ballasztanyagokban gazdagok a zöldségek, főleg a saláta, a gyümölcsök és a teljes kiőrlésű pékáruk. Ezenkívül rendszeresen fogyasszunk gabonapelyhet, gabonakorpát, barna rizst, dióféléket és hüvelyeseket.

Vigyázzunk a rejtett zsírokkal
A zsír hízlal, ezért túlsúly esetén minimálisra kell csökkenteni a fogyasztását. A sonka zsíros szélét vagy a sült csirke bőrét távolítsuk el. Vigyázzunk azonban a kolbászban, sajtban, süteményekben, csokoládéban rejlő zsírokkal. A többszörösen telítetlen zsírsavak (omega-3 és omega-6) fogyasztása megengedett. Ezek megtalálhatók a halakban, a len- és a repceolajban, valamint a diófélékben, a tökmagban és a szezámmagban. Minimális mennyiségű zsír elengedhetetlen a szervezet megfelelő működéséhez, főleg a keringési rendszer működéséhez.

A mozgás energiát használ fel
A mozgás növeli a test energiaszükségletét, és segíti a fogyást. Még néhány órával a fizikai erőkifejtés után, nyugalmi állapotban is jóval magasabb a szervezet kalóriaigénye. Különösen ajánlottak a kitartást igénylő sportok, mint a kocogás, a gyaloglás, a séta, a biciklizés, az úszás.

FONTOS TÁPLÁLÓ ÖSSZETEVŐK

A-vitamin-, ásványi-anyag- és nyomelemhiány is okozhat túlzott étvágyat. Néhány tápláló összetevő kedvező hatással van a zsírégetésre, és csökkenti a vér koleszterinszintjét.

- Túlsúly esetén:
napi 12-15 mg cink, 500 mg C-vitamin, 100qg jód (pajzsmirigy-betegség esetén tilos), 2-5 mg mangán
- Magas koleszterinszintre:
napi 500 mg C-vitamin, mellé omega-3 és omega-6 zsírsavak
- Magas vércukorszint ellen:
napi 50-250 mg króm
- Megemelkedett lipid- (vérzsír-) szint esetén:
napi három kávéskanál lecitin, illetve omega-3 és omega-6 zsírsavak.

Hogy a szervezet megfelelő mennyiségű tápanyaghoz jusson, a következőkkel egészítsük ki a diétát
- hal, 
- tojás, 
- teljes kiőrlésű pékáruk, 
- diófélék, 
- friss zöldség és gyümölcs.

HOMEOPATIKUS SZEREK

Az anyagcsere élénkítésére a Fucus vesiculosus 9CH-ból vegyünk be naponta 5 golyócskát.
Figyelem! Magas jódtartalma miatt pajzsmirigy-túlműködés esetén nem szabad szedni.

GYÓGYTEÁK

Ezek a gyógynövény-keverékek élénkítik az anyagcserét, és segítenek csökkenteni a túlsúlyt. fogyasszunk naponta három csészével az egyikből vagy másikból.

Keverjünk össze 
- 20-20 g orbáncfüvet, hármaslevelű vidrafüvet, mezei zsurló zöldjét és árvácskalevelet
valamint 
- 10-10 g közönséges kutyabengekérget és gyermekláncfüvet.
Két kávéskanál keveréket főzzünk meg 2,5 dl vízben. Hagyjuk állni 10 percig, hogy leülepedjen, majd szűrjük le.

Keverjünk össze 
- 20-20 g közönséges kutyabengekérget, fehérüröm-levelet és kökényvirágot
illetve 
- 10-10 g mezei zsurló zöldet és palástfüvet
Tegyünk 2 kávéskanállal egy 2,5 dl-es bögrébe, és öntsük le lobogva forró vízzel. Hagyjuk állni 10-15 percig, majd szűrjük le.

ÉRDEMES TUDNI
A fogyókúra idején igyunk meg naponta 2-3 liter kalóriamentes folyadékot (szénsavmentes ásványvíz, esetleg gyógytea), hogy stabilan tartsuk a keringést. A folyadék emellett kitölti a gyomrot és tompítja az éhségérzetet.











Megjegyzések

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

NYELV DIAGNOSZTIKA - Vizsgálati módszerek

NYAKI FÁJDALOM

ÁRNIKA, hegyi - Arnica montana

Masszázs

Masszázs